Chcesz mieć zdrowe zatoki? Dbaj o zęby

Kondycja zębów oraz oólnie kondycja jamy ustnej to kwestia, którą najczęściej łączymy głównie z czynnikami estetycznymi. W końcu śnieżnobiały uśmiech, niczym z reklamy w tv, to w dzisiejszych czasach właściwie swego rodzaju norma społeczna.

Warto jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że od stanu naszych zębów zależy nie tylko jakość naszego uśmiechu: nieprawidłowa higiena jamy ustnej może stanowić przyczynę naprawdę poważnych problemów zdrowotnych. Co jeszcze ważniejsze, ze względu na swoje „strategiczne” umiejscowienie chore zęby mogą powodować infekcje oraz stany zapalne również w innych, raczej odległych rejonach naszego organizmu.

Jednym z takich rejonów, którego zdrowie pozostaje w ścisłej zależności od kondycji zębów, są oczywiście zatoki. Dostepne dane statystyczne mówią, że zarówno krótkotrwałe jak też przewlekłe stany zapalne zatok to problem dotykający nawet kilkudziesięciu procent społeczeństwa. Warto więc wiedzieć, że problemy z zatokami mogą mieć swoją przyczynę właśnie w obrębie naszej jamy ustnej.

Kondycja zębów a zdrowie zatok

W jaki sposób np. choroba próchnicza zęba może wpływać na stan zatok? Niestety, te ostatnie mogą zostać łatwo bezspośrednio „połączone” z jamą ustną: wystarczy zwykła przetoka, która może stanowić następstwo niektórych zabiegów stomatologicznych. Jednak ze względu na bliskie położenie w stosunku do jamy ustnej, zatoki w dużych ilościach absorbują bakterie pochodzące z naszych zębów nawet wtedy, gdy nie mamy za sobą żadnych zabiegów dentystycznych.

Oprócz tego, należy wskazać na fakt, że ze względu na specyficzną budowę zatoki z trudem oczyszczają się z bakterii, które raz dostaną się w ich obręb. Z tego powodu, chociażby stan próchniczy zęba to najczęściej ciągle, trwające wiele miesięcy kumulowanie się bakterii w zatokach. W ten sposób, prędzej czy później siłą rzeczy musi dojść do stanu zapalnego, zwłaszcza, że zatok nie jesteśmy w stanie „czyścić”.

W wielu przypadkach choroby zatok mogą jednak nie być powiązane ze złą kondycją zębów, lecz stanowić rezultat nieprawidłowo przeprowadzonych zabiegów dentystycznych, np. leczenia kanałowego. Laryngolodzy podkreślają, że u pacjentów cierpiących na przewlekłe stany zapalne w zatokach nierzadko znajduje się na przykład…odłamki korzenia zęba, fragmenty materiału do wypełniania kanałów lub fragmenty amalgamatu stosowanego do wypełniania zęba.

Jak zadbać o zatoki?

Przede wszystkim, należy dbać o prawidłową higienę jamy ustnej. Wbrew obiegowemu przekonania, nie oznacza to jedynie przysłowiowego mycia zębów 2 lub 3 razy dziennie. Trzeba pamiętać między innymi także o regularnym zmienianiu szczoteczki: co do zasady należy ją wymieniać na nową co 2 miesiące a także po każdej infekcji lub stanie zapalnym gardła/jamy ustnej, a także grypie oraz każdym przeziębieniu.

Należy także regularnie poddawać się kontroli stomatologicznej: bardzo często próchnica rozwija się w miejscu, którego w żaden sposób nie jesteśmy w stanie samodzielnie zobaczyć. Co więcej, kompetentny lekarz stomatolog będzie również w stanie sprawdzić, czy np. w obrębie naszej jamy ustnej nie pojawiła się przetoka. W przypadku natomiast, gdy już mamy problemy z zatokami, konieczna jest wizyta nie tylko u dentysty, ale również lekarza laryngologa, który będzie w stanie precyzyjnie określić przyczynę problemów.